Odborná porota 2016

Jan Balej

Jan Balej (1958) je český režisér loutkových filmů. Absolvoval UMPRUM (1988), autor osobitých loutkových filmů, který navazuje na velkou tradici české ruční animace loutky. Posouvá však její estetiku a ve svém nejnovějším filmu se úspěšně pokusil propojit klasickou animaci s počítačovou.

Opakovaně se věnuje večerníčkové tvorbě (Tom Paleček, 1994; Jak to chodí u hrochů, 2000; Karlík, zlatá rybka, 2010), ale zajímá se i o jiné věkové kategorie. Úspěch zaznamenal se svou verzí Werichovy pohádky (Moře, proč je strýčku slané?), zařazené do Fimfára 2 (2006), a zejména fantaskním a hravým povídkovým filmem Jedné noci v jednom městě (2007 – Český lev za výtvarný počin). Balej je typem autorského tvůrce, jehož výtvarné návrhy se vyznačují silnou stylizovaností, smyslem pro expresivní nadsázku a bizarnost.

V roce 1990 spoluzaložil studio Hafan film Praha, zaměřené na tvorbu loutkových filmů.

V roce 2015 zrežíroval loutkový film Malá z Rybárny. Moderní filmová adaptace původní pohádky Malá mořská víla H. Ch. Andersena.

Jiří Sádek

Jiří Sádek (1989) vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze, obor Filmové a divadelní scénografie. Po střední škole nastoupil na Filmovou akademii Miroslava Ondříčka v Písku, obor Režie a scenáristika.

Jeho krátkometrážní debut „Neříkej hop.“ získal 2.místo v hlasování diváků na Noci filmových nadějí na TV Nova, 1.místo na festivalu v kině Aero a několik dalších oblastních cen. „Neříkej hop.“ bylo zařazeno na mezinárodní festivaly krátkometrážních či studentských filmů v Holandsku, Srbsku, Polsku, Itálii, Velké Británii či Japonsku.
Jeho autorský krátkometrážní film „Pan Pozdě“ byl promítán na Festivalu krátkých filmů Praha a Student film festival London. Též byl oceněn Cenou za nejlepší hraný film a Cenou za nejlepší scénář na Mezinárodním festivalu studentských filmů v Písku 2011.

V březnu 2016 jde do kino distribuce jeho režijní debut Polednice – Film volně inspirovaný baladou Karla Jaromíra Erbena.

Je vnukem režiséra Františka Sádka a střihačky Milady Sádkové.

Martin Čihák

Narozen 28.5. 1964 v Hradci Králové.

Vystudoval matematicko-fyzikální fakultu UK (obor učitelství), poté absolvoval Filmovou a televizní fakultu – FAMU (katedra střihové skladby) a nakonec postgraduální studium na katedře filmové vědy FF UK, které ukončil v roce 2004 obhajobou disertační práce Skladebné postupy filmových avantgatd.

V první polovině 80. let dokončil rovněž čtyřletý obor fotografie na LŠU u prof. Šmoka. V osmdesátých letech natočil na dvě desítky amatérských filmů se kterými získal ocenění doma (Brněnská 16, MK Uničov, Rychnovská 8 aj.) i v zahraničí (UNICA, Intl. Juvenale Klagenfurt, Filmtage des religiosen Film-Friedberg aj.)

V roce 1991 natočil ve vlastní produkci dokumentární film z prostředí Bohnické psychiatrické léčebny („Film o prostoru práci a čase“) a v letech 91 – 94 spolu s Janem Daňhelem se podílel na světopisné trilogii „Neustadt“, „Naše zahrádka“, „ Adam Kadmon“.

V roce 1993 byl asistentem režie na filmu „Pevnost“ režisérky D. Vihanové. Od poloviny devadesátých let pracoval externě pro ČT. Jako střihač a kameraman se účastnil na hudebním pořadu „60“ a společně s režisérkou Alicí Růžičkovou natočil (scénář, kamera,střih) několik hodinových dokumentů pro ČT 2 – cyklus „Zblízka“ (např. „Amatérský film“, „Michael Rittstein“, „Králíkův seznam“, „Originální Videojournal“, atd.). V roce 2001 dokončil spolu s A. Růžičkovou (v koprodukci s ČT a za podpory grantu MK) čtyřicetiminutový filmový dokument „EXPRMNTL KBH“ z prostředí českých experimentátorů žijících v Kodani. Roku 2002 realizoval (námět, kamera, střih, režie) pro nadaci Člověk v tísni dvacetiminutový portrét romského boxera Jana Baloga nazvaný „Palaestra“.

V průběhu devadesátých let natočil rovněž několik hudebních filmoklipů pro vydavatelství Rachot (Dunaj, Deep Sweeden, Ylo, Bartók, atd.) a reklamní upoutávky na festival etnické hudby Respect (1999 – 2002). Spolu s Alicí Růžičkovou se podílel na znělkách festivalu dokumentárních filmů Jihlava 2002 a 2003, pro které společně provedli i úvodní živé filmové vystoupení s pěti (šesti) projektory.

Kromě své filmařské práce se věnuje činnosti pedagogické (FAMU, FF UK, FHS UK, FF UP – Olomouc, VŠMU – Bratislava) a publikační (pro časopisy Iluminace, Cinepur, Film a doba, Kinoikon). Svými statěmi o čs. Amaterském filmu přispěl do publikací Panoráma českého filmu a Alternativní kultura (spolu s M. Bregantem). V polovině devadesátých let byl členem překladatelského týmu publikace Kronika filmu, kde se věnoval létům 1920 – 29. V roce 2001 spolupracoval na přípravě slovenského sborníku Hladné oko, věnovaném rakouskému experimentálnímu filmu.

V devadesátých letech se M. Čihák autorsky i organizačně podílel na řadě prezentací českého nezávislého filmu doma i v zahraničí (Berlin – Tacheles 1991, Kodaň – klub OFF-OFF 1994, 2002, New York – Anthology Film Archives 2000, Lipsko-Schaubuehne Lindenfels 2000 aj.)

Koncem devadesátých let byl několikráte garantem cyklu „Experimentální film“ na LFŠ v Uherském Hradišti a zasedal rovněž v porotě Uničovského festivalu Mladá kamera.

Milan Šebesta

Milan Šebesta (1945) absolvoval souběžně studium animované tvorby na FAMU v Praze v letech 1986 až 1988. Počínaje rokem 1992 se stal smluvním režisérem FS Zlín až do roku 1996. Vyučoval také na VOŠ filmové při Filmových ateliérech Zlín od roku 1992 jako externí pedagog se zaměřením na animaci. Ve stejné specializaci byl i externím pedagogem na Vysokém učení technickém v Brně, také Fakultě technologické Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Od roku 1998 byl tamtéž vedoucím ateliéru animace na Institutu reklamní tvorby a marketingových komunikací.  

Na tvorbě animovaných filmů se podílel jako filmový výtvarník a animátor ve svých filmových začátcích. Např. filmy: Malovánky /1970/, Lev na honu /1972/, TV seriál pro bratislavské televizní studio Zimné rozprávky /1976/ ,Příběhy kocoura Modroočka /1974/, Já a Bělovous Zrzunda /1974/, Prak darebák /1982/, Kuře /1986/, Sir Halewyn /1993/, a dal. 

Podílel se také jako režisér na Natáčení animovaných filmu a seriálu pro televizní společnosti, nejen v Československu a později i České republice/. Jako režisér se podílel na natáčení z televize známého seriálu Krysáci /2005/, ale také pro německou televizní společnost BRD – seriál Super detektiv Klapp /realizovaný 1988-1992/.  

Své zkušenosti předává začínajícím filmařům, tvůrcům animovaných filmů jako odborný poradce a pravidelně se zúčastňoval jako porotce na filmových soutěžích-Mladá kamera, Arsfilm Kroměříž a jinde. Opakovaně se představoval se svou tvorbou na Mezinárodním festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně.

Jaroslav Žváček

Jaroslav Žváček (1989) je jeden z nejnadějnějších spisovatelů naši nejmladší literátské generace, pochází ze Šumperska. Studoval scénaristiku na pražské FAMU pod vedením Petra Jarchovského.

Roku 2012 vydal svou první knihu Lístek na cestu do pekla. Za svou prvotinu dostal cenu Magnesia Litera v kategorii objev roku a byl nominován na cenu Jiřího Ortena. Napsal divadelní hru Obludov (on sám žil v Bludově), je spoluautorem scénáře k seriálu Vinaři.

První celovečerní film ke kterému napsal scénář, je sociální drama Kobry a Užovky za který byl nominován na Českého lva.

V současnosti se živí jako scenárista a kreativec na volné noze se zakázkami pro české televize, audioviziuální producke a reklamní agentury.

Konzultace

Jan Látal

Jan Látal (1980) se věnuje audiovizuální tvorbě již od roku 2001. V roce 2005 ukončil magisterské studium na Literární akademii – obor interaktivní media / tvůrčí psaní. Díky multioborovosti studia se tak naučil ovládat profesi kameramana, střihače (obrazová postprodukce) i režiséra. Následně studoval na Katedře dokumentární tvorby na FAMU.

V prvním ročníku na FAMU vznikl pod jeho vedením první 3D dokumentární film v Čechách s názvem Poselství z Tučína. Jeho snímek Paroubkové byl promítán v hlavní soutěži Jihlavského festivalu 2011. V r. 2012 za svůj snímek Jeden den v životě získal cenu za režii na festivalu Famufest.
V r. 2014 režíroval dokument Stanislav Gross – upřímně.

Do jeho tvorby patří několik televizních spotů a virálních videí, včetně tří identových řad České televize. Spoluzaložil tvůrčí studio Družina, které je zaměřeno na tvorbu veřejněprospěšných kampaní. https://vimeo.com/user5850536

Do jeho poslední režijní filmografie patří dva díly z Cyklu o městských subkulturách: Kmeny. Hispteří a Rainbow.

Je synem předního českého restaurátora Jiřího Látala, bratr výtvarnice Mariany Alasseur a vnuk etnografky a fotografky Jeleny Látalové (1921–2003).